2009-04-16

Könsrelaterade yrken.. finns det?

Läser i dagens nätupplaga av Aftonbladet om en kvinna som DO anmält ett företag för att hon inte fick jobbet som styckare.

Frågan AF ställer är om det finns något yrke som inte passar för båda könen.

Jag tänker och tänker men kan ärligt inte komma på något. Visst kan vissa yrken vara tyngre och kanske jobbigare på något vis än för den som traditionellt utövat yrket, kanske lite besvärligare eller omständigare att utföra, men jag kan inte för mitt liv komma på ett yrke som inte kan innehas av båda könen.

Män kan vara syrror och förskolefröknar lika bra som kvinnor och visst kan väl kvinnor köra lastbil och stycka tunga kor lika bra som män? Kvinnliga brandmän släcker och släpar lika bra som manliga och skulle det vara något riktigt tungt att släpa ut så tar ju den som är starkast den biten oavsett kön, eller? En manlig frisör eller florist är ju minst lika konstnärlig och kreativ som en kvinnlig.. Ja listan kan göras lång.

Så mina vänner säg mig. Finns det verkligen något yrke som absolut inte kan utföras av det motsatta könet och i såfall varför? Vilka är hindren?

Jag vet då inget.

16 kommentarer:

sofie sa...

Kommer inte heller på nåt jobb som ej passar båda könen.Kram

Anonym sa...

Jag skulle aldrig vilja ha en manlig gynokolog eller hur det stavas... / Dottern

pangis sa...

Nej gumman det kan jag förstå, du är knappt 16 år gammal.. När man blir gammal som mig gillar man inga gynekologer..varken manliga elelr kvinnliga;-) Men det är ju tur att någon vill vara det..

pezze sa...

hehe... tusen tackar för komplimangen igen!! :D:D

men jag kan inte rita sååå bra som visa personer kan göra, men jag kämpar på jag...

jag sitter där o ritar på en ritblock o vid sidan om har jag en bild ellr ngt liknande som jag ritar "av" :)
jag ritade mkt då jag var i tonåren o sen när jag var runt 22-23 år så drabbades jag av ångest o depression o det gjorde att jag tappade lusten o rita osv..
men nu har suget kommit tillbaka i små steg.... :)

beror på vilket period jag e i...
ibland tröttnar jag o ibland inte på målning osv.. :)
konstnär-ådran har jag ärvt efter min lilla mormor!!!
hmm nog m d snack...
(har alltför lätt o babbla på *S*)
har så gött iallafall.. :)
men jag kommer inte heller på vilket som e könsbestämd arbetsplats.. hmmm....återkommer om det :)

LJ Media sa...

Det skulle vara eunuck då:-)

pangis sa...

LJ..du är Yoda!:-)

pangis sa...

Helt ok Pezze..babbla på bara:-) du ritar i allafall bra

magnus sa...

Amma. Hindret är väl att det förvisso går att suga loss på en manlig bröstvårta, men mig veterligen kommer det icke en droppe mjölk.

Doc sa...

Nej,jag kommer fan inte på något som inte redan skrivits.

Malte sa...

Jag har svårt att tänka mig manliga surrogatmödrar. Amma är svårt för män också; men teoretiskt skall det gå att få igång mjölkproduktionen även hos män efter mycket stimulation.

LJ Media sa...

Yoda - Det var en komplimang. Den visaste av alla jediriddarna:-)

pangis sa...

Amma.. det köper jag:-)

pangis sa...

Japp LJ..yoda the master! och mannen som pratar i min mobiltelefon..

sofie sa...

Hoppas att du mår bätre nu.Kram

Malte sa...

"message from the dark side there is"

Pangbruden sa...

Mlate..den har du hört förr:-9