2008-07-01

Lite vänlighet har ingen dött av

Jag fick en sån rar kommentar av min vän V för ett tag sedan. Hon skrev att jag var så generös med att lämna komplimanger. Jag är väldigt noga med att tala om när något är bra. Jag tror på det. Oftast har människor en förmåga att "klaga" eller snabbt meddela vad som är fel, fult eller oanständigt. Är något bra, vackert eller komplett håller man tyst. Varför? Är det inte bättre att tala om att någon har skrivit fint, är vacker, har något snyggt nytt på sig, fin i håret, gjort något bra, ja listan kan ju göras oändlig. Jag försöker verkligen att tala om när något är positivt och när jag gör det så menar jag det verkligen. Fjäsk är inget för mig. Är det något som är helgalet så talar jag ju självfallet om det med men bara om det finns fog för det. Eller om jag i något raseriutbrott häver ur mig massa dumheter. Då krälar jag i stoftet efteråt:-) Jag är nog ganska rak och kan uppfattas som tuff men samtidigt snäll. Men att bara klaga för klagandets skull har jag svårt att begripa mig på. Beror sånt på svartsjuka eller låg självkänsla månne?

Jag tror på vänlighet, det kostar så lite att uppmärksamma en annan människa, att stärka dennes självkänsla och göra någon glad. Man får så oerhört mycket tillbaka. Jag har sällan problem med att vara glad för en annan människas skull. Alla har sitt och om solen lyser på en person för ett kort ögonblick skull ja då tänker i allafall inte jag grämas. För vem vinner på att inte glädja andra? Ett vänligt ord från någon och hela dagen känns ju gladare. Även om det regnar och barnen inte har kommit hem;-)

Nu lyckas jag inte alltid leva som jag lär, jag är ju mänsklig men jag försöker verkligen. Det är min livsfilosofi. Den som önskar får gärna kopiera den.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde en snäll-sak för ett tag sen. Var på en middag och vid mitt bord satt en man. Jag har träffat honom några gånger och vi har en lite sporadisk mejlkontakt. Han är glad och positiv, och fick alla vid sitt bord att känna sig välkomna och ha det gott. Dagen efter mejlade jag mannen och skrev att han var en så härlig människa och att jag tyckte att man ska tala om positiva saker för varandra. Jag har inte hört ett jota från honom sedan dess:-)

Pangbruden sa...

Han fick väl en chock;-)

Majsanochmalla sa...

Pangisen...

Nu jag läst igenom alla dina inlägg!

Vet du... Jag tycker så himla mycket om dig. Du är såååå klok och vettig att du får oss andra att framstå som dumma våp. Du är så bra! Å snygg också!

Ungarna ja... Klart du längtar. Jag hoppas du har dem i "famnen" när du läser detta..

Allt ditt onda... Vännen.. Du behöver lång, ledig semester. Låta inflamationerna läka.

Som den häxa jag är kommer jag att dansa soldans för dig/dina på semestern. Jag kommer koka bryggder för ditt onda. Och gräva ner spindelben på södra sidan av myrstackarna... Typ!

En varm kram till dig, du snälla, kloka, generösa vän.

Mallahejjarpådigbralla

Pangbruden sa...

Nämen gode gud Mallan raring nu gråter jag en skvätt:-)!
Du är rätt bra du med min vän.. tror du inte jag läser mellan raderna!

Anonym sa...

Så fiiint skrivet, sån är du verkligen...det känner jag bara! Du har ju vart så snäll mot mig många gånger!!

Kramar om dig o hoppas du bara få ha snälla omtänksamma människor omkring dig framöver! // Niinis

Anonym sa...

Har inte känt dig så länge, Pangis, men din beskrivning på dig själv känner jag igen. Generös med komplimanger är du, och jag upplever dig som rak men ändå med hjärta. Lätt att tycka om! Men du, du och dina nycklar, mobiler. Förstår om din KP får ett sammanbrott:-)En dag förlägger du dig själv, och hittas två år senare...

Anonym sa...

Jag tror det viktigaste är att man faktiskt behandlar folk som man vill bli behandlad själv. Försöka att inte ha förutfattade meningar om folk man inte känner. Att le mot människor man möter och ge uppmuntrande kommentarer kostar faktiskt ingenting och som sagt jag själv mår bättre och den jag säger det till gör det också.

Anonym sa...

Äsch! Jag tycker du är en SKITKÄRRING!!

Nääääää, skojja ba, det vet du.
JAg vidhåller... "What comes around, goes around"
Därför ska man vara snäll och ödmjuk, men också ärlig.
KRAM på dig!

Mia

Anonym sa...

Äsch! Jag tycker du är en SKITKÄRRING!!

Nääääää, skojja ba, det vet du.
JAg vidhåller... "What comes around, goes around"
Därför ska man vara snäll och ödmjuk, men också ärlig.
KRAM på dig!

Mia

Anonym sa...

Gatu: Det är därför jag och bästaste fungerar så bra ihop.. same shit:-)

Anonym sa...

Mycket bra inställning till livet!

Anonym sa...

Fnissar.....
Min Kärleke håler på att få ett fel på mig också.... med plånbok, nycklar och mobil... Han vidhåller att... Var sak har sin plats....
MEn inte jag!!
Vi är lika där också, du och jag! SNART har vi semester!! Lovely

Mia

Anonym sa...

Mia.. ja vi är oerhört lika du och jag..

Kram alla och tack för era fina kommentarer.. ni verkar vara av samma goda skrot och korn som jag! Pangmänniskor helt enkelt

Anonym sa...

Vi har TISDAG idag!!!!

Mia

Unknown sa...

Jag tycker också man ska vara vänlig mot varandra!
Tycker jag är bra på att ge komplimanger också!
Men så är jad norsk också;)

Nickedockans blogg sa...

ja pangis det är du...du sprider alltid positiva kommentarer.. : ) och har verkligen en förmåga att glädjas med andra... och det är som du skrev att positiva saker går fortare uppåt och sprider glädje och positiva energier.

Bitterhet och oundsamhet ger snabbt negativa spiraler som kan gräva människor långt ner i mörka träsk som jkan vara svåra att ta sig ur.

Anonym sa...

Vårt norska blod monica:-) Dockan: Du är en av de vänligaste jag känner! Kram

Anonym sa...

Det är ingen som begriper mina komplimanger så jag funderar på att sluta upp med dem.

(spindelbenen ska väl grävas ned på östra sidan av myrstacken)

Anonym sa...

OOOOOOOOOOOhwow är du medveten om att du har 18 kommentarer påd etta inlägg Amie? ARTON! SÅ många tycker du säger kloka saker och du gör det i VERKLIGHETEN, inte bara på bloggen!Åhh va du är fin som skriver om så viktiga saker! Jag ser så fram emot att träffa dig - det kommer att bli i sommar! JÄTTEKRAM! //Vän V