2008-02-01

Längtan


Fredag igen och i kväll kommer teensen hem. Längtar efter dom! Fantiserar om mysfredagar när vi sitter i en hög i soffan och tittar på film med varsinn godisskål. Dom har fått välja mysmat och vi har lagat den tillsammans. Precis som det alltid var under många år med småmonstren.

Ett telefonsamtal från fjååårtisen får mig chockartat tillbaka till min numera bistra verklighet. "Hej mamma, jag kommer inte hem ikväll vi har disco med klassen förstår du och jag ska sitta och ta betalt med Mickis så jag åker hem till henne först och du får hämta mig sen när vi är klara ungerfär klockan elva.. hej då puss älskar dig" Hon andas inte en gång, tjejen borde bli sportkommentator tänker jag!

Försöker kolla lite med Buppen om han vill fredagsmysa med sin mamma. Får en grymtning till svar "jo äta kan vi väl..."

Saknar mina småmonster dom som inte kunde bärga sig till att få träffa sin mamma igen, precis som jag knappt kunde bärga mig efter att får träffa dom. Samtidigt är jag glad och stolt över mina självständiga, lyckliga och ansvarsfulla teens som är oerhört omtänksamma trots att dom är mitt uppe i sig själva.

Småmonstren är borta. Kvar står en mamma reducerad till en Wallenberg. Ni vet, att verka i det dolda. Att finnas men inte synas. Och till min förvåning inser jag att jag njuter av det med.

Fredagarna tillhör mig själv igen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Fredagar tillhör mig själv igen". Jojo, men du måste alltid vara back-up. Jag minns hur det var när äldste sonen och den mycket vackra dottern började att ge sig av inåt staden under tonårstiden.

Anonym sa...

Tja det var ju sant... suck ern Wallenberg har det blivit av mig..bortsett från pengarna och makten då..

Anonym sa...

Känner igen det du skriver. "Nu ska vi mysa och rå om varann". Svisch sa det så var de spridda för vinden och du blir sittande som, ja just, en back-up med bilnyckeln i högsta hugg och no-no ett glas rödvin för att fira fredan....

Anonym sa...

Gatuflickan.. rödvin nej inte en droppe!! Ungen ska hämtas kl 12.00 inatt!!!!!! Vad trodde jag:-)